torsdag 19 augusti 2010

Utan den ena finns inte den andra och tvärtom ...


Nu läser jag återigen om Sakineh,
som ska stenas till döds för en
påstådd otrohetsaffär.
En tanke då ...
Om denna "lag" hade funnits
i Sverige - hur många kvinnor
hade då stenats till döds?
Vi hade ju för sjutton fått
anställa folk som skulle kasta
stenarna, annars hade de inte
hunnit med. För att inte snacka om
alla arbetsskador det hade blivit.
Eller hade vi fått göra
som de gamla vikingarna gjorde -
männen hade fått ge sig ut och kidnappa
kvinnor från andra länder för att kunna
säkerställa att svenskarna skulle överleva.
Detsamma gäller männen. Jag tror att vi hade fått
stena minst hälften av befolkningen
för att upprätthålla "lagen".
Är verkligen människor så pass hjärntvättade
att de inte förstår att vi alla har lika värde?
Utan den ena hade inte den andra funnits
och tvärtom. Är det så svårt att
förstå och acceptera?

2 kommentarer:

  1. Om inte jag är felunderrättad så har ju dödsstraffet genom stening dragits tillbaka!? fast jag vet inte vad alternativet blev...

    SvaraRadera
  2. Jag läste nyss på AB, och där stod inget om att det dragits tillbaka. Vad alternativet i så fall ska bli vette katten, men enligt mig borde hon inte kommit till domstol ens.

    SvaraRadera